Sterke inntrykk med små avtrykk – Nye muligheter for fjellstyrene og allmenningsbygdene.

Bilde er fra Holsbru i Gausdal, der det er gjort mye tilrettelegging de siste årene, og hvor det er planer for mer. Foto Gausdal fjellstyre

Norges Fjellstyresamband har gjennomført en forstudie og et forprosjekt med INNO-UT AS som innleid prosjektledelse. Dette har resultert i et hovedprosjekt med tittelen Sterke inntrykk med små avtrykk – Nye muligheter for fjellstyrene og allmenningsbygdene.


Gausdal fjellstyre er prosjekteier i et samarbeid med Sollia fjellstyre og Namsskogan fjellstyre som alle var involvert i forstudie og forprosjekt. Prosjektet er planlagt over tre år med finansiering fra Innovasjon Norge og Grunneierfondet. Prosjektet har et samlet budsjett på ca. 4 millioner over 3 år. Finansieringen for år 1 av prosjektet er nå på plass. INNO-UT AS er leid inn som prosjektleder.
Prosjektet har som formål å undersøke verdiskapingspotensialet, hvor verdiskapningen oppstår (og hvordan den fordeles) og hvordan samarbeid mellom fjellstyrer og aktører innen for eksempel overnatting, guiding og andre tjenesteleverandører i allmenningsbygdene, kan kombineres for å utløse betalingsvilje fra nye kundegrupper innen påviste turismetrender. Gjennomføring av produktpiloter vil danne grunnlag for å forstå hvem, hvordan og med hvilken effekt disse nye reiselivsprodukter understøtter den tredelte målsetningen for fjellstyrene:
•    Styrke fjellstyrenes økonomi
•    Fremme næringsliv i bygda
•    Bidra til å få flere ut på tur

Konkret skal prosjektet levere:
•    5 -10 spesialdesignede produkter for framtidens reiseliv
•    Infrastruktur for nyskaping og utvikling hos fjellstyrene og deres lokale samarbeidspartnere
•    Dreiebok for beste praksis for naturbasert turisme i en ny tid; Sterke inntrykk med små avtrykk
Prosjektet har ellers som mål å følge opp de målsettinger som er uttrykt i den nasjonale reiselivsstrategien fram mot 2023 og i Hurdalsplattformen. Bærekraft og besøksforvaltning vil være sentrale tema i utviklingen av nye produkter. Utvikling av nye produkter vil først og fremst skje innenfor områdene definert som «vekst» og «utforsk», jfr. figur 1.
 

Figur 1. Fjellstyrenes målsetting og en inndeling av virksomhet og produkter i tre ulike kategorier.

Prosjektet er delt inn i seks arbeidspakker:
•    Konseptutvikling og pilotering – vekstprodukter
•    Konseptutvikling og pilotering – regenerativ turisme (utforsk)
•    Fjellguidene
•    Håndteringsevne og besøksforvaltning
•    Implementering og drift
•    Kommunikasjon


TORGEIR LANDE